Met tal van praktische voorbeelden en nuttige tips, vertaalt Counterplay zich in haalbare methodes op maat van elke organisatie. De mens staat centraal, want hoe je het ook draait of keert: menselijk handelen is cruciaal in elk veiligheidsbeleid. Mensen kunnen je zwakste schakel zijn, maar met de juiste begeleiding en handvaten worden ze je sterkste troef.
Counterplay is bedoeld voor iedereen die wil werken aan veiligheid op de job. Voor security professionals die nieuwe veiligheidsinzichten willen toevoegen aan hun organisatie. Voor medewerkers van hulpdiensten, veiligheidspersoneel van musea en andere instituten, maar ook voor hospitality- en onthaalteams van organisaties en events. Je leert proactief observeren, kritisch naar je eigen (beveiligings)middelen kijken en effectieve barrières opwerpen op een toegankelijke manier.
(c) 2023, Maklu
De politionele aanpak van kunstcriminaliteit is in België en Nederland een onderbelicht thema. Nochtans genereert dit fenomeen criminele opbrengsten en is de culturele schade aanzienlijk. Kunstcriminaliteit – of criminaliteit tegen cultureel erfgoed – uit zich in verschillende transnationale vormen: diefstal, plundering en illegale handel in cultuurgoederen, vernieling van cultureel erfgoed tijdens militaire conflicten of maatschappelijke onrust, iconoclasme, vervalsing en fraude, en witwassen van crimineel geld. De kunstmarkt is per definitie geglobaliseerd en wordt gedragen door actoren die werken met internationale tussenpersonen. Ze is matig gereguleerd, moeilijk te controleren en discretie en geheimhouding heersen. De collusie tussen de criminele onder- en bovenwereld noodzaakt een internationale politionele en beleidsmatige visie.
Dit Cahier 69 is samengesteld onder redactie van Mathias Desmet, Amber Gardeyn, Richard Bronswijk & Marc Cools.
Kim Covent schrijft over “Insider threat in de kunstwereld. Diefstal van kunst- en erfgoedobjecten uit musea met hulp van binnenuit”, p.121 – 138.
Wesley De Smet schrijft samen met Renate van Leijen over “Het barrièremodel diefstal van kunst en erfgoedobjecten. Ontwikkeld in een Vlaams-Nederlandse samenwerking”, p. 139 – 156.
(c) 2023, Gompel&Svacina
Daders van criminele feiten opsporen, is voor de politiediensten vaak speuren naar een naald in een hooiberg. Er bestaat echter een innovatieve methode die helpt om criminele fenomenen zo efficiënt mogelijk te benaderen: het barrièremodel. Dit boek toont hoe de politie sámen met publieke en private partners effectieve barrières kan opwerpen om de strategie van de crimineel maximaal te verstoren. Dit doen de auteurs aan de hand van inzichten uit de situationele preventietheorie en een waaier aan praktijkvoorbeelden waarvan het effect wetenschappelijk werd aangetoond (evidence-based policing).
Ibrahim Bulut (Senior Security Consultant) en Wesley De Smet (Museum voor Schone Kunsten Gent) passen het barrièremodel toe op kunstcriminaliteit.
Het hoeft niet te verwonderen dat het barrièremodel opgenomen werd in de Kadernota Integrale Veiligheid en het Nationaal Veiligheidsplan 2022- 2025. Dit boek is een belangrijke eerste stap om het model algemeen in de praktijk te brengen.
(c) 2022, Vanden Broele
Technologie heeft een grote impact op de samenleving. Er bestaat een arsenaal aan digitale middelen om nieuwe dynamieken tussen mensen mogelijk te maken, te sturen en te monitoren. Dat arsenaal kan gebruikt worden om onze veiligheid te garanderen, maar het kan onze veiligheid op kleine en grote schaal eveneens bedreigen.
Quantumveilig toont helder aan dat als de politie zich niet dringend reorganiseert, ze hopeloos achter de feiten aanloopt en onze veiligheid niet kan verzekeren. Bijgestaan door de inzichten van tientallen experts, laat Steven De Smet zien hoe het wél kan.
In hoofdstuk 7 over 'Expertise & partnerships' schrijft Kim Covent over de samenwerking tussen de Gentse politie en het Gentse Museum voor Schone Kunsten dat haar apotheose kende in het themajaar Van Eyck 2020.
(c) 2022, Steven De Smet, LannooCampus